Turun Kotikirkko

 

Blogikirjoitus

Ristin voima

Matteuksen evankeliumin luvussa 27 kerrotaan Jeesuksen kuolemasta ristillä ja siihen liittyvistä voimallisista tapahtumista. Tänään teemme blogissa katsauksen siihen, mitä näkyvien tapahtumien aikana tapahtui näkymättömässä maailmassa, kun Jeesus roikkui ristillä maailman syntiuhrina.

Heti Aadamin ja Eevan syntiinlankeemuksen jälkeen Eedenin puutarhassa Jumala ilmoittaa saatanalle suunnatuissa sanoissa hyvän pelastus-suunnitelmansa ihmiskunnalle, joka tulisi tapahtumaan yli 2000 vuotta ihmisen lankeemuksen jälkeen.

”Minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Hän (Jeesus) on murskaava sinun pääsi, ja sinä haavoitat häntä kantapäähän.” 1. Moos. 3:15

Nämä Jumalan sanat osoittavat selvästi, että näkymättömässä todellisuudessa on ollut käynnissä sotatila ihmisen syntiinlankeemuksesta saakka tähän päivään asti Jumalan enkelien ja saatanan demonien välillä. Erityisesti Danielin kirjan luku 10:1-20 sekä iso osa Ilmestyskirjaa avaavat meille ikkunan tähän aiheeseen. Kaikki, mitä täällä näkyvässä maailmassa tapahtuu liittyy aina siihen, mitä näkymättömässä maailmassa tapahtuu ympärillämme.

Koska paholainen on Jumalan vihollinen, niin se on myös Jumalan kuviksi luotujen ihmisten vihollinen. Kautta historian ihmisen luomisesta saakka se on tehnyt kaiken voitavansa saadakseen ihmiskunnan seuraamaan ja palvelemaan itseään Jumalan sijasta. Tämä hengellinen sotatila kohtasi huippunsa ja käännekohtansa yli 2000 vuotta näiden Jumalan sanojen jälkeen, kun Jeesus kuoli ristillä Golgata-nimisellä kukkulalla ihmiskunnan syntien puolesta. Jumalan saatanalle osoittama ilmaisu ”sinä haavoitat häntä kantapäähän” viittaa ristiin ja saatanan yrityksiin kukistaa Kristus, kun hän kulki ihmisenä maan päällä. Sanat ”hän on murskaava sinun pääsi” taas ennakoivat paholaisen tappiota Kristuksen sovituskuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena.

Jeesus kutsui saatanaa maan päällä ollessaan tämän maailman ruhtinaaksi (Johanneksen evankeliumi 12:31-33). Jeesuksen paastotessa erämaassa 40 päivää ja yötä saatana ilmestyi ja ehdotti vaihtokauppaa – tämän maailman loiston ja kunnian vastaanottamista – jos Jeesus kumartaisi paholaista. (Matteuksen evankeliumi 4:8-9)

On tärkeä ymmärtää, että ihmiskunnan tottelemattomuuden seurauksena paholaisella oli suuri hallintavalta ihmisten elämässä tuhansien vuosien ajan mutta ristin tapahtumat muuttivat kaiken radikaalisti.

45 Mutta kuudennesta tunnista alkaen tuli pimeys koko maan ylle. Sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. 46 Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Eeli, Eeli, lema sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? 47 Sen kuullessaan muutamat siellä seisovista sanoivat: ”Hän huutaa Eliaa.” 48 Yksi heistä juoksi heti ottamaan sienen, täytti sen hapanviinillä, pani ruokosauvan päähän ja antoi hänen juoda. 49 Toiset sanoivat: ”Saapa nähdä, tuleeko Elia pelastamaan hänet.” 50 Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä. 51 Silloin temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti. Maa järisi ja kalliot halkesivat. 52 Haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. 53 Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen he lähtivät haudoistaan, tulivat pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monille. 54 Mutta kun sadanpäällikkö ja ne, jotka hänen kanssaan vartioivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja kaiken, mitä tapahtui, he pelästyivät suunnattomasti ja sanoivat: ”Tämä oli todellakin Jumalan Poika!” (Raamattu kansalle-käännös) Matteuksen evankelium 28:45-54

Roomalaisten kehittämä ristiinnaulitseminen oli varattu vain pahimmille rikollisille ja alimmille yhteiskuntaluokille. Roomalainen historioitsija Tacitus kuvasi ristiinnaulitsemista ”kidutuksena, joka sopi vain orjille.” Ristin edessä emme voi enää kyseenalaistaa Jumalan rakkautta meitä kohtaan. Jumala meni äärimmäisyyksiin ilmaistakseen rakkautensa suuruuden ihmisille. Jeesus naulittiin ristille ilman vaatteita. Hän laskeutui alas portaita kirkkaudesta häpeään viimeistä askelmaa myöten tuodakseen meille pelastuksen. Jeesus luopui kaikesta – jopa vaatteistaan – meidän tähtemme. Jeesus tyhjensi itsensä täydellisesti, jotta kukaan ei joutuisi ikuiseen eroon Jumalasta.

Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Roomalaiskirje 6:23

Ihmiset halusivat Jeesuksen todistavan jumaluutensa astumalla alas ristiltä mutta hän todisti jumaluutensa nousemalla ylös kuolleista! Rakkaus ihmisiin piti Jeesuksen ristillä, eivät naulat!

Yliluonnollinen pimeys

 

Raamatusta voimme lukea, että Jeesus roikkui ristillä kuusi tuntia ja tuosta ajasta synkkää pimeyttä kesti kolme tuntia. Mikään tavallinen auringonpimennys ei kestä niin kauan. Roomalainen historioitisija Phlegon kirjoitti näin: ”…tapahtui epätavallinen auringonpimennys. Päivä muuttui yöksi niin, että taivaan tähdet tulivat näkyviin. Ja tapahtui myös maanjäristys.”

Pimeys oli sekä konkreettista, että hengellistä valottomuutta. Sakea pimeys koko maan (maanpiirin) yllä osoitti, kuinka luomakunta samaistui Luojansa kärsimyksiin. Jeesuksen syntyessä ihmiseksi syttyi yliluonnollinen valo pimeyden keskelle enkeliarmeijan ilmestyessä paimenille. Jeesuksen kuollessa yliluonnollinen pimeys valtasi koko maanpiirin. Pimeys oli merkki ihmisille rakastavan Isän surusta poikansa kärsimysten keskellä mutta myös merkki pyhän Jumalan syntiin kohdistamasta tuomiosta. Pimeys oli myös merkki siitä, mitä Jeesus kävi läpi maailman pelastajana henkimaailmassa. Jeesus roikkui ristillä hiljaa kolme tuntia painostavan pimeyden keskellä. Henkimaailmassa oli käynnissä taistelu tämän maailman herruudesta.

”Miksi luovuit minusta!”

 

Kolme tuntia kestäneen pimeyden ja hiljaisuuden jälkeen Jeesus parahti kovalla äänellä: ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!” Jeesuksen sanat voidaan kääntää myös ”miksi luovuit minusta!”. Jeesus lainasi kirjaimellisesti Daavidin kirjoittaman Psalmin 22 ensimmäisiä sanoja, jotka tämä oli kirjoittanut profeetallisesti omien kärsimystensä keskellä. Huomionarvoista on se, ettei Jeesus sanonut ”miksi minua ruoskittiin?”, tai ”miksi minut naulittiin ristille?”, eikä hän sanonut opetuslapsilleen ”miksi te hylkäsitte minut?”

Jeesuksen tuskaiset sanat osoittavat mitä hän koki, kun hänen isänsä antoi antoi hänet vihollisten käsiin, salli pimeyden voimien hyökätä hänen kimppuunsa ja käänsi hetkeksi hänelle selkänsä. Getsemanen puutarhassa Isän lähettämä enkeli ilmestyi lohduttamaan ja vahvistamaan verta hikoilevaa Jeesusta mutta nyt tämä läheisyys oli kokonaan poissa. Jeesus oli aivan yksin pimeässä laaksossa. Huuto ilmaisi tuskaa ja kauhua, jota hän koki kantaessaan hartioillaan kaikki maailman synnit, joutuessaan kokemaan pimeyden voimien ankaran hyökkäyksen sekä ollessaan Jumalan syntiin kohdistuvan vihan ja tuomion tähtäimessä. Jeesuksen ristillä kokema ruumiillinen kärsimys oli kovaa mutta suurin kärsimys tuli siitä kokemuksesta, että hänen hän menetti hetkeksi yhteyden Isäänsä. Ensimmäistä kertaa Jeesus ei kutsunut Jumalaa isäkseen.

Pyhä oikeudenmukaisuus tapahtui. Jumala suhtautui poikaansa kuin syntiseen. Ristillä Jeesuksesta tuli hetkeksi Jumalan vihollinen, kirouksen alainen. Jeesus tunsi ihmisenä kaikilla aisteillaan Luojan syntiin kohdistuvan vihan ja tuomion.

Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme, sillä on kirjoitettu: ”Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.” Kirje Galatalaisille 3:13

”Se on kokonaan maksettu!”

 

Matteus kertoo jakeessa 50 Jeesuksen huutaneen kovalla äänellä ennen kuolemaansa. Jeesuksen huuto ristillä ei ollut häviäjän huuto, vaan voittajan huuto! Jeesus tiesi, että oli nyt juonut Jumalan oikeudenmukaisen syntiin kohdistuvan vihan maljan loppuun saakka. Johanneksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen huutaneen ”se on täytetty!” ennen kuin antoi henkensä Isänsä käsiin (19:30). Jeesuksen henkeä ei otettu, vaan hän antoi sen pois. Sanat tarkoittavat samaa, kuin kokonaan maksettu.

Juuri tähän historialliseen voitonhetkeen Vanhan testamentin tuhansia vuosia kestänyt monimutkainen uhrijärjestelmä oli tähdännyt. Sijaiskärsijöitä – eläinuhreja – tarvittiin jatkuvasti, koska ihmiset rikkoivat jatkuvasti Jumalan antamaa kymmentä käskyä. Nyt Jeesus toi tähän muutoksen. Kokonaan maksettu tarkoittaa sitä, että Jeesus vei Jumalan suunnitelman päätökseen maksamalla sijaiskärsijänä kaikkien syntiemme hinnan. Hän otti kannettavakseen ristillä koko maailman syntitaakan Aadamin synneistä aina tämän maailman viimeisenä kuolevan ihmisen synteihin. Jeesus antoi henkensä ristillä juutalaisten iltauhrin aikaan – samaan aikaan, kun viaton lammas teurastettiin. Suurella äänellä huutaminen ei ollut tyypillistä ristillä kuusi tuntia roikkuneelle kuolevalle, koska jokainen hengenveto vaati jaloilla ylöspäin ponnistamista ja tarkoitti kovaa tuskaa naulojen lävistämissä jaloissa ja käsissä mutta Jeesus ei ollutkaan tavallinen ihminen, vaan Jumalan poika!

”Se on täytetty” -voitonhuudon sekä henkensä antamisen myötä Jeesus antoi ratkaisevan kuoliniskun tämän maailman ruhtinaalle ja sen pimeyden valtakunnalle! Saatana oli iskenyt Jumalan poikaa kantapäähän mutta hän murskasi sen pään ennustusten mukaan.

Vapahtajan kuoleman yliluonnolliset seuraukset

 

Jeesuksen voitonhuutoa ja henkensä antamista seurasi monta yliluonnollista asiaa.
Jerusalemin temppelissä oli kolme keskeistä osaa: 1. esipiha, 2. pyhä (temppelisali) sekä 3. kaikkeinpyhin – Jumalan läsnäolon paikka – missä säilytettiin liitonarkkua, ja jonne ylipapilla oli pääsy vain kerran vuodessa. Pyhän ja kaikkeinpyhimmän erottavan langoista kudotun miehen nyrkin paksuisen verhon repeytyminen kokonaan ylhäältä alas – taivaasta maahan – asti oli todiste siitä, että jokainen ihminen sai nyt vapaasti lähestyä pyhää Jumalaa Jeesuksen uhrin kautta. Jumalan syntiin kohdistuva tuomio ei ole enää sen yllä, joka lähestyy Jeesuksen kertakaikkisen uhrin kautta Jumalan pyhyyttä. Verho repesi kokonaan, siihen ei tullut vain viiltoa tai reikää. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki Jeesuksen Herrakseen tunnustavat pääsevät sisään Jumalan valtakuntaan Jeesuksen verellä puhtaiksi pestyinä armahdettuina syntisinä!

Maa järisi ja kalliot halkesivat kaikkialla, ei vain Golgatalla! Maanjäristys kuvaa Jumalan pojan voittoa ja sitä kuolettavaa iskua, jonka tämän maailman ruhtinaan pimeyden valtakunta sai Jeesuksen uhrin tähden. Hautojen aukeneminen ja pyhien ruumiiden ylösnouseminen kertoo kuoleman vallan voittamisesta.

”Kuolema on nielty ja voitto saatu. Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun pistimesi? ” 1 kirje Korinttilaisille 15:54-55

Auenneet haudat ja ylös nousseet pyhät ovat Raamattuun kirjattu todiste Jumalan valtakunnan voitosta ja saatanan valtakunnan tappiosta. Jotkut raamatuntutkijat ovat sitä mieltä, että Matteuksen evankeliumin jakeiden 51 ja 52 välillä on tauko, ja että hautojen aukenemiset ja pyhien ylösnousemiset tapahtuivat vasta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.

Sota taivaassa

 

Johanneksen evankeliumista löytyy mielenkiintoinen kohta, missä Jeesus itse viittaa ristinkuolemaansa hetkenä, jolloin saatana – tämän maailman ruhtinas – menettää valtansa.

Nyt on tämän maailman tuomion hetki. Nyt tämän maailman ruhtinas heitetään ulos. Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni.” Mutta tämän hän sanoi ilmaistakseen, millaisella kuolemalla hän kuolisi. Johanneksen evankeliumi 12:31-33

Luukkaan evankeliumissa opetuslapset olivat innoissaan, kun riivaajat tottelivat heitä. Silloin Jeesus sanoi heille näin:

”Minä näin, kuinka Saatana lankesi alas taivaasta kuin salama. Luukkaan evankeliumi 10:18

Ilmestyskirjan luvusta 12:7-12 löytyy mielenkiintoinen kohta, missä kuvataan taivaassa syttynyttä sotaa ja saatanan tappiota, joka liittyy juuri Jeesuksen ristillä vuodattamaan sovitusvereen. Osa Raamatun tutkijoista uskoo kyseisen Ilmestyskirjan kohdan viittaavaan tuleviin lopunajan tapahtumiin, kun taas yhtä suuri osa tulkitsee tapahtumien viittaavaan juuri Jeesuksen ristillä saavuttamaan voittoon, jolloin tämän maailman ruhtinas ja sen joukot saivat kuoliniskun henkimaailmassa.

7 Taivaassa syttyi sota. Miikael ja hänen enkelinsä ryhtyivät sotaan lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme ja sen enkelit tekivät vastarintaa 8 mutta eivät kestäneet, eikä niillä ollut enää sijaa taivaassa. 9 Suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, koko maanpiirin eksyttäjä, heitettiin maan päälle, ja sen enkelit heitettiin sen kanssa. 10 Sitten minä kuulin voimakkaan äänen sanovan taivaassa: ”Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä on heitetty ulos, hän joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä. 11 He ovat voittaneet hänet Karitsan veren ja todistuksensa sanan kautta eivätkä ole rakastaneet henkeään vaan ovat olleet alttiit kuolemaan asti. 12 Sen tähden riemuitkaa, taivaat ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä Paholainen on astunut alas teidän luoksenne. Hän on suuren vihan vallassa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!” Ilmestyskirja 12:7-12

Ilmestyskirjaan Johanneksen kirjoittama ”meidän veljiemme syyttäjä on heitetty ulos”-lause on läheisessä yhteydessä Johanneksen evankeliumiin talletettuihin Jeesuksen sanoihin ”tämän maailman ruhtinas heitetään ulos”, joka viittaa juuri Jeesuksen voitoon ristillä.

Vanhassa testamentissa Jobin kirjassa (Job 2:1-6) sekä Sakarjan kirjassa (Sakarjan kirja 3:1-7) on mielenkiintoisia kohtia, missä kerrotaan saatanan erikoisesta valtuudesta syyttää ihmisiä Jumalan valtaistumen edessä. Toisin sanoen sillä oli oikeus tulla Jumalan valtaistuimen eteen ja osoittaa, missä kohdin esimerkiksi kuningas Salomo tai tuomari Simson olivat rikkoneet Jumalan antamaa kymmentä käskyä vastaan.

Monet Raamatun tutkijat ovatkin vahvasti sitä mieltä, että juuri Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa alkaneen uuden liiton myötä saatana menetti mahdollisuutensa tähän Vanhan liiton aikaiseen valtuuteensa syyttää uskovia Jumalan valtaistuimen edessä, koska nyt Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Saatana koittaa kuitenkin kovasti hämärtää tämän tosiasian meiltä Jeesuksen seuraajilta. Sen kuiskiessa korvaamme valheita ja syytöksiä voimme vastata sille uskossa lujina, että Jeesuksen vuodattaman veren tähden Jumala näkee minussa likaisuuden sijasta poikansa kirkkauden ja puhtauden.

Oli kyseisen Ilmestyskirjan kohdan tulkinnasta sitten mitä mieltä tahansa, niin varmaa on ainakin se, että rinnakkain Jeesuksen suuren fyysisen kamppailun kanssa ristillä käytiin hengellisessä todellisuudessa taistelua tämän maailman herruudesta. On tärkeä muistaa, että Jumalan enkelijoukoilla on selvä hierarkia ja tehtävä eivätkä ne ole vain toimeettomina Jumalan edessä taivaassa. Kristittyjen rukoukset maan päällä liikuttavat suuria enkeliarmeijoita meille näkymättömässä todellisuudessa, missä käydään taisteluita edelleen aina maailman loppuun saakka. Jumalan vihollisen saatanan valtakunnnan pysäyttämätön ja lopullinen syöksykierre on kuitenkin alkanut Jeesuksen ristintyön ja ylösnousemuksen seurauksena.

Hän antoi meille anteeksi kaikki rikkomukset ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli vastustajamme. Sen hän otti pois tieltä ja naulitsi ristiin. Hän riisui aseista hallitukset ja vallat ja saattoi ne julkisen häpeän alaisiksi, kun hän sai niistä Kristuksessa riemuvoiton. Paavakin kirje Kolossalaisille 2:13-15

Apostoli Paavalilla oli ehkä mielessä tätä kirjoittaessa roomalainen sotapäällikkö, joka palasi voitokkaan taistelun jälkeen kotikaupunkiinsa kuljettaen perässään aseista riisuttuja ja häväistyjä sotavankeja väkijoukon hurratessa.

Jeesuksen kuolema ristillä, ylösnouseminen kuolleista ja taivaaseen astuminen oli tämän maailman ruhtinaan tuhonkierteen alku. Perkele tietää hävinneensä sodan ja aikansa vähenevän koko ajan. Siksi se on päättänyt viedä mukaansa ikuiseen tuhoon niin paljon ihmisiä, kuin vain mahdollista. Mutta me kristityt – Jeesuksen ruumis maan päällä – olemme voitokkaita! Jeesuksen sovitustyön kautta meidät on varustettu maailmankaikkeuden vahvimmalla aseella – Pyhällä Hengellä – ja tehtävänämme on viedä evankeliumin sanan kautta paholaisen luhistuvasta ”valtakunnasta” mukanamme taivaaseen niin monta elävää sielua, kuin vain kykenemme.