Mistä herätys alkaa tänään?

Herätys (englanniksi awekening)-sanalla tarkoitetaan kristillisessä terminologiassa aikaa, jolloin Jumalan Pyhä Henki toimii erityisen voimakkaalla tavalla seurakuntansa kautta maan päällä. Erilaisia herätyksen aikoja on ollut monenlaisia alkuseurakunnan ajoista lähtien ja niitä on tälläkin hetkellä käynnissä eri puolilla maailmaa esimerkiksi Afirkassa ja lähi-Idässä. Toiset herätykset vyöryvät kaupunkien ja maiden läpi suurella voimalla, toiset taas kantavat hedelmää pienempien rajojen sisäpuolella.

Olen kiinnostunut herätyksistä. Viime vuosina itseäni on koukuttanut sairaalloisen paljon 1960-luvun loppupuolella Amerikassa hippien keskuudessa alkanut hengellinen liikehdintä, joka tunnetaan Suomessa nimellä Jeesus liike (Jesus people movement). 1960-luvun puolivälin paikkella Haight-Ashburyn asuinalue San Franciscossa alkoi vetää tuhanisia nuoria puoleensa magneetin tavoin eri puolilta Amerikkaa. Kommuuniasuminen oli alueella yleistä. Huumeet, seksi ja myöhemmin myös rikollisuus rehottivat.

Jeesus liikkeen alkuna pidetään hetkeä, jolloin joukko hippielämäntyylistä uskoontulleita miehiä avasi seurakuntien tukemana yhdelle Haight-Ashburyn vilkkaimmista kaduista The Living Room-nimisen tilan. Vaatimattomasti mutta kotoisasti sisustetussa paikassa katuja tallaaville nälkäiselle nuorille tarjottiin keskusteluseuraa, vihannessoppaa, kahvia ja kaupasta saatuja viimeisen myyntipäivän ylittäneitä donitseja. Työ kantoi nopeasti hedelmää ja paikassa järjestettiin myös raamattutunteja kiinnostuneille. Haight-Ashburyn asuinalueen läheisyyteen avattiin pian myös The House of Acts-niminen kommuuniasumiseen tarkoitettu talo uskoon tulleille kodittomille nuorille. Jeesuksen rakkauden kokeneet erilaisista riippuvuuksista vapautuneet nuoret olivat tehokkaita ilosanoman eteenpäin viejiä, ja liikehdintä levisikin nopealla vyöryllä eteenpäin. Californian lisäksi Jeesus-kahviloita ja -taloja ilmestyi tulevien vuosien aikana nopealla tahdilla eri puolille Amerikkaa. Monet uskoontulleista löysivät kahviloiden ja kommuunitalojen kautta itselleen seurakuntayhteyden. 1970-luvun puolivälin jälkeen herätys hiipui pikkuhiljaa pois.

Jeesus liikkeestä kirjoitettuja monia kirjoja lukiessani olen huomannut niissä kaikissa painotettavan seuraavia asioita silloisen herätyksen tunnusmerkkeinä uskovien keskuudessa:

1. suuri kiinnostus Jeesuksen persoonaa kohtaan

2. suuri rakkaus uskovien välillä ja suuri rakkaus uskosta osattomia kohtaan

3. suuri halu tutkia Jumalan Sanaa

4. suuri halu rukoilla

5. suuri halu kertoa Jeesuksesta muille

Uskon, että nämä viisi kohtaa toimivat edelleen nyt 2000-luvulla hyvänä mittarina sille, missä on todellista herätystä ilmassa.

Amerikassa iso hengellinen herätys alkoi 1960-luvun lopulta sieltä, mistä suurin osa sen ajan kirkossa käyvistä amerikkalaisista osasi sitä vähiten odottaa – paljasjalkaisten, pitkätukkaisten, huumeita käyttävien ja vapaata seksiä harrastavien kukkaislasten keskuudesta.

Kysymys kuuluukin, mistä herätys alkaa tänään?